TUNE IN WITH >>> Winamp, iTunes Windows Media Player Real Player QuickTime
Loading ...

Πέμπτη, 30 Αυγούστου 2012

Jesus Christ Superstar

ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Το έργο JESUS CHRIST SUPERSTAR είναι μια ροκ όπερα σε σύνθεση του Andrew Lloyd Webber πάνω σε στίχους του Tim Rice (που μαζί συνεργάστηκαν και δημιούργησαν επίσης τα μιούζικαλ JOSEPH AND THE AMAZING TECHNICOLOR DREAMCOATEVITA και CRICKET). Η πρώτη ηχογράφηση έγινε σε στούντιο και κυκλοφόρησε σε διπλό βινύλιο το 1970. Ένα χρόνο αργότερα σκηνοθετήθηκε και άρχισαν οι παραστάσεις του στο Μπρόντγουεϊ ως μίουζικαλ σε σκηνοθεσία Tom O'Horgan (που ανέβασε κι άλλα έργα όπως το HAIR, LENNY, INNER CITY, DUDE, THE LEAF PEOPLE και I WON'T DANCE). Ακολούθησαν κι άλλες παραστάσεις σε πόλεις όπως το Σίδνεϊ, το Παρίση και το Λονδίνο μέχρις ότου εμφανιστεί για πρώτη φορά και στο κινηματογράφο το 1973, σε σκηνοθεσία Norman Jewison (με πλούσιο κινηματογραφικό έργο, παραγωγός των IN THE HEAT OF THE NIGHT, THE THOMAS CROWN AFFAIR, FIDDLER ON THE ROOF, MOONSTRUCK, OTHER PEOPLE'S MONEY, THE HURRICANE και THE STATEMENT μεταξύ άλλων).

Το έργο βασίζεται στην τελευταία εβδομάδα του Ιησού αρχίζοντας με την προετοιμασία για την άφιξη του Ιησού και τους μαθητές του στην Ιερουσαλήμ και τελειώνει με τη σταύρωση του.
Αντίθετα με την ιστορία η οποία συγκαταλέγετε ανάμεσα σε αυτές που έχουν διηγηθεί περισσότερα έως σήμερα, αυτήν για τα Πάθη του Χριστού, στο έργο αναπτύσσονται δυο πτυχές αρκετά εξεζητημένες (αφού δεν αναφέρονται στην Βίβλο αλλά παρά ταύτα γιατί όχι αληθινές;): μία οι διαπροσωπικές πολιτικοκοινωνικές διαμάχες μεταξύ του Ιούδα Ισκαριώτη και του Ιησού και η άλλη η παρουσίαση της ανθρώπινης πλευράς του Χριστού παρά αυτήν του θεοποιημένου και θαυματουργού, χωρίς βέβαια αυτήν να υποβαθμίζει το βίο του.
Το έργο προσφέρει μια ελεύθερη ερμηνεία της ψυχολογίας του Ιησού και των άλλων χαρακτήρων. Μεγάλο μέρος επικεντρώνεται στο χαρακτήρα του Ιούδα, ο οποίος παρουσιάζεται ως μια τραγική φιγούρα που είναι δυσαρεστημένος με την κατεύθυνση προς την οποία κατευθύνει ο Ιησούς τους μαθητές, που γνωρίζει τη θλιβερή μοίρα που του επιφυλάσσεται και που τελικά δέχεται να είναι το εξιλαστήριο θύμα. Αυτός ο ρόλος του Ιούδα παρουσιάζεται αρκετές φορές με ειρωνικές αναφορές στη σύγχρονη ζωή των ημερών μας.
Αίσθηση προκαλεί η απουσία της Παναγίας (μόνο στις τελευταίες Του στιγμές στο Σταυρό Την αναζητά), γεγονός που ενισχύει ότι οι προθέσεις του στιχουργού δεν ήταν να ακολουθήσει τα ίδια μονοπάτια άλλων έργων που προσπάθησαν να αφηγηθούν το βίο Του όσο περισσότερο πιστά στις χριστιανικές γραφές. Στη θέση της αντίθετα παρουσιάζει την Μαρία Μαγδαλινή να στέκεται διαρκώς πλάι Του παρόλο που δέχεται έντονη κατάκριση ειδικά του Ιούδα με την ιδιαίτερη στοργή και συντροφικότητα που Του προσφέρει.
Όπως ήταν αναμενόμενο, όλες οι παραγωγές καταδικάστηκαν από ορισμένες θρησκευτικές ομάδες. Ο Tim Rice είχε πει κάποτε: «Συμβαίνει ότι δεν βλέπουμε τον Χριστό ως Θεό, αλλά απλά πως επρόκειτο για το σωστό άτομο τη σωστή στιγμή στο σωστό μέρος. Μερικοί Χριστιανοί θεωρούν αυτά τα σχόλια βλάσφημα, τον χαρακτήρα του Ιούδα πολύ συμπαθητικό και ορισμένες από τις επικρίσεις του Ιησού πολύ επιθετικές. Ταυτόχρονα, ορισμένοι Εβραίοι είπαν ότι ενισχύεται η αντισημιτικός ισχυρισμός ότι οι Εβραίοι είναι υπεύθυνοι για το θάνατο του Ιησού, δείχνοντας τους περισσότερους από τις κακοποιούς ως εβραίοι (ο Καϊάφα και οι άλλοι ιερείς, ο Ηρώδης) και δείχνει το πλήθος στην Ιερουσαλήμ να επιζητούν τη σταύρωση». Το γεγονός ότι δόθηκαν παραστάσεις σε λίγες πόλεις ανά τον κόσμο ήταν γιατί το έργο απαγορεύτηκε να παιχτεί σε αρκετά κράτη.


Η ΠΡΩΤΗ ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΗ

Η πρώτη ηχογράφηση σε στούντιο το 1970 από μόνη της ήταν μία υπερπαραγωγή αφού λαμβάνανε μέρος πολύ γνωστοί καλλιτέχνες και πάρα πολλοί μουσικοί. Οι τραγουδοποιοί με τους αντίστοιχους ρόλους τους ήταν οι:

Ian GillanΙησούς Χριστός
Murray HeadΙούδας Ισκαριώτης
Yvonne EllimanΜαρία Μαγδαλινή
Victor BroxΚαϊάφας
Brian Keith - Άννας
John Gustafson - Σίμων ο Ζηλωτής
Barry DennenΠόντιος Πιλάτος
Paul Davis - Πέτρος
Mike d'AboΒασιλιάς Ηρώδης
πλαισιωμένοι από 13 άλλους τραγουδιστές και δυο χορωδίες. Οι βασικοί μουσικοί ήταν οι :
Neil Hubbardηλεκτρική κιθάρα
Henry McCulloch – ηλεκτρική & ακουστική
Chris Mercerτενόρο σαξόφωνο
Peter Robinson – πιάνο, όργανο
Bruce Rowland – τύμπανα, κρουστά
Allan Spenner - μπάσο
πλαισιωμένοι κι αυτοί με τη σειρά τους από μία πολύ πλούσια ενορχήστρωση που περιελάμβανε πάνω από 35 μουσικούς παίζοντας μία πλειάδα μουσικών οργάνων και επιπλέον ένα ορχηστρικό σύνολο εγχόρδων!

Πέρα από τα παραπάνω το διπλό άλμπουμ κυκλοφόρησε με ένα 28σέλιδο ένθετο που περιελάμβανε τους συντελεστές του έργου μαζί και με όλους τους διαλόγους αυτού του πράγματι σπουδαίου έργου.

ΟΙ ΠΡΩΤΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ
Η αυλαία άνοιξε στο Broadway την 12 Οκτωβρίου 1971, σε σκηνοθεσία του Tom O'Horgan, στο Mark Hellinger Theatre και ο πρώτος κύκλος έκλεισε στις 30 Ιουνίου 1973, μετά από 711 παραστάσεις.

Η ΠΡΩΤΗ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗ
Το έργο έκανε το ντεμπούτο του το 1973 σε σκηνοθεσία του Norman Jewison. Οι ηθοποιοί που συμμετέχουν ήταν σε μεγάλο ποσοστό διαφορετικοί σε σχέση με αυτούς της θεατρικής παράστασης. Το σενάριο, οι ενδυμασίες, οι χορογραφίες και η επιλογή ο ρόλος του Ιούδα να το υποδυθεί ένας μαύρος δημιούργησαν μεγάλη αναταραχή στο χώρο της 7ης τέχνης από ομάδες φανατικών. Μία λεπτομέρεια είναι πως μερικοί διάλογοι και μέρη των στίχων αλλάχθηκαν ώστε να μην είναι τόσο καυστικά όπως ήταν στο αρχικό έργο κι έτσι να γίνουν πιο αποδεκτά από το συντηρητικό κοινό.

Η ΜΟΥΣΙΚΗ
ΜΕΡΟΣ 1ο
 {vimeo}47259817{/vimeo}
  1.  00:00  Overture (ορχηστρικό)
  2.  04:01  Heaven on Their Minds (Ιούδας)
  3.  08:25  What's the Buzz, Strange Thing Mystifying (Απόστολοι, Ιησούς, Μαρία, Ιούδας, Πέτρος)
  4.  12:40  Everything's Alright (Μαρία, Ιούδας, Ιησούς, Απόστολοι)
  5.  17:56  This Jesus Must Die (Άννας, Καϊάφας, Απόστολοι, Ιερείς)
  6.  20:34  Hosanna (Απόστολοι, Καϊάφας, Ιησούς, πλήθος)
  7.  23:46  Simon Zealotes, Poor Jerusalem (Απόστολοι, Σίμων, Ιησούς, πλήθος)
  8.  28:36  Pilate's Dream (Πιλάτος)
  9.  30:06  The Temple (πλήθος, Ιησούς)
10.  34:52  Everything's Alright (επανάληψη) (Μαρία, Ιησούς)
11.  35:25  Don't Know How to Love Him (Μαρία)
12.  39:05  Damned for All Time, Blood Money (Ιούδας, Άννας, Καϊάφας, χορωδία)

ΜΕΡΟΣ 2ο
 {vimeo}47263060{/vimeo}
  1. 00:00  The Last Supper (Απόστολοι, Ιησούς, Ιούδας)
  2.  07:10  Gethsemane (I Only Want to Say) (Ιησούς)
  3.  12:46  The Arrest (Ιούδας, Ιησούς, Πέτρος, Απόστολοι, πλήθος, Άννας, Καϊάφας)
  4.  16:10  Peter's Denial (γυναίκα, Πέτρος, στρατιώτης, γέρος, Μαρία)
  5.  17:40  Pilate and Christ (Πιλάτος, Άννας, Ιησούς, πλήθος)
  6.  20:28  King Herod's Song (Try it and See) (Ηρώδης, χορευτές)
  7.  23:30 Judas' Death (Ιούδας, Άννας, Καϊάφας, χορωδία)
  8.  27:46  Trial Before Pilate (Including the Thirty-Nine Lashes) (Πιλάτος, Καϊάφας, Άννας, Ιησούς, πλήθος)
  9.  33:03  Superstar (Ιούδας, αδελφές του ελέους, άγγελοι)
10.  37:22  The Crucifixion (Ιησούς, πλήθος)
11.  41:30  John Nineteen: Forty-One (ορχηστρικό)

Γεώργιος Καβαφάκης
Αύγουστος 2012


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου